keliru

d50

vs

d70s

haihh… disebabkan oleh seorang budak bernama “hani” bernicknamekan “regit” aku jadi susah nak buat keputusan. bukan disebabkan kecantikan (cheh) atau kebaikan dia, tapi sebab dia menyusahkan hidup aku dengan meninggalkan lens 18-55mm d50 kitlens dia tu yang buat aku susah nak buat keputusan beli dslr lain!

sekarang ni aku ade 4 pilihan.

1. d70 shutter count da 35k harga 1k dan dimiliki oleh seseorang yang sangat bz sampai memang susah nak tunggu dia reply sms/kol tak angkat. tapi lokasi agak dekat (puchong) – azimpuch.wordpress.com

2. d70 jugak shutter count sikit dalam 3.4k offer harga 1100. dimiliki oleh orang yang sangat cepat balas sms dan cepat angkat telefon tapi lokasi pulak.. kat Sarawak! katenye sebenarnye kamera tu ayah dia punye, dan dia pass d70 tu pada kawan dia kat Bangsar (tapi cam seram jek bile call cakap nak cod kat McD, dia macam rase cakap McD tu “McD??” macam bunyi “ape?? mamak stall??” hehehehe

3. d70s sc dia 5k kalo tak silap, tapi owner dia cam garang. hahahaha. offer harga 1100. bile aku nak mintak kurang dia cam marah plak… huhu. ade sorang forumer kat lyn yang tolong bagi no fone aku kat dia dan dia terus call. tapi katenye item in superb condition, sekali ngan 1gb cf card.

4. d50 sc 25k owner student kat perth, australia, contact aku gune email jek. sekarang kamera takde kat dia tapi katenye kamera tu gune untuk main event ngan home party jek. tapi agak banyak la pulak shutter ko kan.. offer harga 900.


Nikon D50


Nikon D70/D70s

Body colors

Black and Silver

Black

Medium image size

2256 x 1496 pixels

2240 x 1488 pixels

RAW format

Uncompressed NEF

Compressed NEF

AF modes

AF-S, AF-C, AF-A (Auto)

AF-S, AF-C

AF algorithm

Improved speed and accuracy, especially motion tracking

n/a

Image processing

Improved highlights rendition

n/a

Scene modes

Auto, Portrait, Landscape, Child, Sports, Close-up, Night Portrait

Auto, Portrait, Landscape, Close-up, Sports, Night Landscape, Night Portrait

Default color space

IIIa (sRGB nature & landscape)

Ia (sRGB portrait & natural look)

Metering

3D Matrix Metering II

3D Matrix Metering

Metering sensor

420 segment RGB (2nd gen.)

1,005 segment RGB

Spot metering

3.5 mm circle (2.5%)

2.3 mm circle (1%)

AE Bracketing

3 frames

2 or 3 frames

Sensitivity steps

1 EV steps (ISO 200 – 1600)

1/3 EV steps (ISO 200 – 1600)

Auto ISO

Yes, with min shutter speed selection

Yes

Max shutter speed

1/4000 sec

1/8000 sec

Continuous shooting

2.5 fps

3.0 fps

WB fine tuning

No

Yes

Hide picture (Play)

No

Yes

Small picture (Play)

Yes

No

New Pictbridge menu

Yes

No

Custom functions

20

25

Flash coverage

18 mm

20 mm

Viewfinder eyecup

DK-20 (larger)

DK-16

LCD monitor

2.0″, 130,000 pixels

D70: 1.8″, 130,000 pixels
D70s: 2.0″ 130,000 pixels

Power

EN-EL3 Lithium-Ion

D70: EN-EL3 Lithium-Ion
D70s: EN-EL3a Lithium-Ion

Charger

MH-18a (smaller)

MH-18

Storage

Secure Digital (SD) card

Compact Flash card

USB

2.0 (Hi-Speed)

1.1

Menu languages

13

10

Dimensions

133 x 102 x 76 mm
(5.2 x 4.0 x 3.0 in)

140 x 111 x 78 mm
(5.5 x 4.4 x 3.1 in)

Weight (no batt/card)

540 g (1.2 lb)

595 g (1.3 lb)

Command dials

One rear

One front, One rear

AE Lock button

AE/AF Lock, AE Lock, AF Lock, AE Lock Hold, AF-ON, FV Lock

AE/AF Lock, AE Lock, AF Lock, AE Lock Hold, AF-ON

Continuous / Self-Timer

Separate buttons

One button

Bracket button

No

Yes

Wireless flash

No

Yes (commander mode)

Viewfinder grid

No

Yes, optional

Control Panel lamp

No

Yes

Monitor cover

No

Yes

Lock switch

No

Yes

DOF preview button

No

Yes

4-way controller in play mode

Up / Down = Display mode
Left / Right = Browse

Up / Down = Browse
Left / Right = Display mode

Browse with command dial in play

Yes

No

aku tatau la mane lagi bagus. tapi ade sorang forumer kat photomalaysia vote d70s ngan abg zul kat terengganu pon vote d70s sebab katenye d70s lagi baru berbanding yang lelain tuh.takde la sebaru d80 d90 kan tapi kire ok la. hehe. so nampaknye kalo on,kena la contact owner d70s yang garang tu. muaakakkaa. pastu abg zul cakap pakai je dulu d50 punye kitlens nanti ade duit beli tamron 17-50mm f2.8 harga??? 1.3k – 1.6k … muakakaka

5. bak kate fida “simpan duit ekonomi nak gawat” hahahaha memang gile laaaaaa aku tak tahan! tapi pk2 balik, banyak kebenarannye!!

5 comments
  1. nooo!!! don’t buy d70s. lembab gile siutttt nk transfer. my friend gune d70s and my other friend gune d50, both equally the same, but i like my d40 better, tp da ilang. hahahaha.. having said that, gunelah d80! heee =D

  2. ebikko said:

    ayarkhhh over budget la dear. aku pon pening dah. last2 tak beli pape. ngahaha. d40 better ek? tula, abg zul tu cakap gak, pakai je d40 d60 pastu beli lens kaw2.. tah ler.. penin!

  3. entah ar ek ape yg lembab. sbb die tak gune SD card tau. die gune card ape ntah yg agak bulky, so kalo nk transfer kene connect camera tu ke laptop/pc ngn usb die yg lembab tu. ntah ar, aku pon tak tahu sgt sbnrnye. tp kalo SD card kan, xperlu la nk sambung2 camera ke laptop/pc which to me is very leceh. masukkan SD card ke slot laptop aku lg cepat. lgpon d70s ni berat siut. (ok ni criteria yg ko xkesah kot, tp bg aku, aku kesah). seriously, kalo ko bersungguh2 baik ko beli d80 (berat gak ar tp), or if xde la bersungguh2 sgt, beli d40/d40x. d40 ni mmg mcm basic slr ar. sgt basic. which i loveeeeee so much! tp da ilang.. hahahaha =D *bengong azia*

  4. ebikko said:

    aaaaahhahahaha aku faham aku faham. d70s gune CF card. alah aku gune pc la nak transfer gambo, lagipon card reader kan ade je tempat untuk transfer CF card skali dgn SD card. tepat skali yang aku tak kesah pon kamera berat dan besar sebab tangan aku sangat besar. hehhe aku ni kire bersungguh tapi ade gak dapat offer best untuk d40. camne leh ilang kamera ko tu? d40 dia takde screen kat atas tu kan. dia punye tempat view kalo nak setting tengok kat mane ek?

Leave a Reply

