Selamatkan peniaga melayu…

Assalamualaikum, saya adalah seorg peniaga melayu yang sudah hampir 4 tahun berniaga ‘kiosk’ di Alamanda putrajaya. Di Alamanda kebanyakan peniaga kecil adalah orang2 melayu. Pelanggan kami sudah tentulah kebanyakan dr pekerja kerajaan yang mana anda pasti sudah maklum yg perkerja2 kerajaan kebanyakannya adalah orang melayu.
Sejak saya mula berniaga, ketika itu sewanya RM2500. Ia sedikit demi sedikit naik setiap tahun. Dan sekarang sewanya sudah mencecah RM 3800 untuk sebuah kiosk yang kecil itu.

Sebelum ini, ia diuruskan oleh putrajaya holdings. Tetapi, sejak januari 2010, ia dia ambil alih KLCC. Dan bermulalah era baru dimana keseluruhan pengurusan telah dirombak, dan bermacam2 pula peraturan baru yang kadang kala tidak masuk akal dibuatnya. Dahulu bahagian kiosk di incharge oleh ‘AZHAR’, sekarang ia telah diambil alih seorg wanita CINA yang bernama MELISA.

Berbalik kepada cerita saya, saya adalah penjual baju2 buatan tempatan. Minggu lepas saya dipanggil ke pejabat pihak pengurusan. Alangkah terkejutnya saya bahawa saya diperintah untuk tutup kedai sebaik sahaja tamat kontrak pada jun ini. Mengapa perkara ini berlaku, bila saya minta penjelasan, mereke memberi alasan bahawa saya tidak boleh menjual t-shirt. Kemudia sya memohon untuk menukar produk, ttp dia memberi alasan yang sya sudah mempunyai 3 kiosk. Ya mmg saya ada 3, tp bkn kiosk saya. Tp ia bukanlah jawapan yang logik.

Saya tidak menolak kemungkinan disini ada unsur RASIST yang mana saya mendapat tahu ada suara memberitahu bahawa MELISA mahu mengeluarkan peniaga MELAYU dan memasukkan peniaga CINA. Buktinya sudah ada. Apa yang mebuatkan saya rasa tercabar adalah, ia berlaku di PUTRAJAYA di mana ia adalah kawasan orang2 melayu. KLCC bg saya adalah satu kuasa untuk menjatuhkan orang melayu. Lihat sahaja bertapa MAHAL nya sewa dialamanda.

Siapa yang pernah ke alamanda pasti sudah tahu bertapa mahal nya makanan di RASA. Saya boleh jamin jika anda pergi membeli makanan di RASA, RM10 itu hanya ckup untuk seorang sahaja. Segalanya MAHAL di alamanda. Saya sangat2 ingin memberitahu tuan2 dan puan2, pengunjung2 di alamanda bukanlah seperti di KLCC. Bukanlah pelancong2 asing dan orang2 kaya raya. Kenapa management KLCC mahu penjadikan Alamanda seperti KLCC.

Mmg tepat jika saya katakan ia mmg mahu menjatuhkan org melayu. Orang kita harus sedar, kita semakin dihimpit. Orang cina sebenarnya mahu mengawal dan sudahpun mengawal ekonomi kita. Saya dia Alamanda sungguh terkilan kerana tiada siapa mahu bersuara, dan saya pasti, jika ada yang bersuara mereka akan ditendang keluar. Contohnya sudah banyak. Termasuk saya sendiri.

Buat pengetahuan anda, salah satu rules beniaga di Alamanda adalah, tidak boleh menjual produk yang sama. Ok anda faham betul2 ayat itu. Disini ada satu cerita, Isteri saya adalah penjual slipper dan sandal getah disana, pada 3mac pihak management membuat bazar di centrecouth sempena gong xi fa cai. Alangkah terkejut apabila saya dapati ada peniaga cina menjual sliper dan sandal yang 100% sama. Dan juga menjual brand imitation yang dilarang sekeras2nya diputrajaya.

Satu persoalan disini, bagaimana kejadian ini blh terlepas pandang? Siapa yg x telus? Dimana peraturan KLCC yang begitu ketat? Dan satu soalan yang harus mereka jawab.. Kenapa peniaga cina itu tidak diambil tindakan malah terus menjual produk yang sama sehingga tamat tempoh promosi?

Cerita kedua, peniaga adalah dilarang sekeras2nya menjual produk tiruan. Ok, satu hari saya ditegur kerana menjual baju tranformers. Ok xpe, sya terima keputusan itu. Tetapi bagaimana pula kiosk aunty TOYS yang menjual SPONGEBOB, MICKEY MOUSE, BEN10 dan sebagainya? Itu juga barangan tiruan dimana ia harus mendapat licence dari nickelodeon dan warner bros malaysia. Ia adalah sangat2 tidak adil.

Satu perkara lagi, saya mempunyai seorang rakan yang mahu berniaga di alamanda. Saya menyeru supaya dia menyiapakn proposal untuk rujukan management. Ok kita lihat disini bagaimana permainan mereka. Hari jumaat itu beliau pegi ke managemnt untuk submit bisnes proposal. Ketika dikaunter pertanyaan, dia bertayakan tentang kekosongan kiosk. Lantas kerani itu memberi no hp MELISA. Ketika rakan saya menghubungi MELISA, MELISA memberitahu bahawa bukan dirinya yang ingcharge kiosk. Rakan saya terpinga2 kerana siapa yang harus dia hubungi. Dan saya memberitahu, kiosk memang diuruskan oleh MELISA dan bukan orang lain.
Dia terdiam seketika, dan saya memberitahu dia agar banyak bersabar. Ini adalah politik cina. Dan MELISA itu adalah seorang RASIST.

Sebenarnya, apa yang saya bimbang satu hari nanti alamanda akan dikawal oleh peniaga cina. Dimana pembelinya adalah majoriti melayu. Ia tidak mustahil kerana sekarang ini satu persatu peniaga cina masuk. Tetapi siapa mahu bersuara? Saya amat2 berharap agar anda semua mampu bersama menentang kuasa liberal ini. Tidak kiralah anda dari parti mana, yang penting anda orang MELAYU. Kita harus tegakkan ekonomi orang MELAYU. Kita harus bela PENIAGA2 MELAYU. Sampai hari ni saya terus berharap agar suatu hari nanti PUTRAJAYA HOLDINGS dapat membuang terus KLCC management dari PUTRAJAYA ini. Jika tidak, selagi itulah orang melayu kita akan ditindas dibumi sendiri.

ASSALAMUALAIKUM

Sumber : CariGold

aku pon dok putrajaya, mmg majoriti melayu sbb rasenye 80-90% kerja gomen. tak tau nak cakap ape. mmg sakit ati n membara baca artikel mcm ni. kat tempat lain dah kena konker, alamanda pon nak kene jugak… haiyaaaa susah wooo ini macaaammmmm. pasni aku tanak pegi alamanda dahh.. pi mydin presint 15 cukup!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: